Lenin'le ilgili ayrıntılar



Malum, gıybet fena sarıyor...Bugün Lenin'in doğum günü. en çok sevdiğim insan evladıdır. Anısı önünde mağmaya kadar eğiliyorum! Leninizmle, Lenin'in politik taktikleriyle, Bolşevik Devrimi'yle ilgili çok şey yazıldı, çizildi. Bu yapılmalı da. Biz de yapıyoruz ara ara zaten fakat gelin bugün bu olağanüstü şahsiyetle ilgili biraz ayrıntılara dalalım yani biraz dedikodu yapalım. Buyurun:
*Eşi Nadya Krupskaya’yı birçok kez aldatmıştır. Herkesin bildiği ilişkisi üst düzey bir Bolşevik olan İnes Armandi adlı kadındır.
*Dava için defalarca kez dost da harcamıştır, düşmana el de uzatmıştır.
*Çalışırken asla rahatsız edilmekten hoşlanmazdı ve büyük bir konsantrasyonla çalışırdı.
*Manyaklık derecesinde ayrıntıcı biriydi. Herhangi bir konuda hemen hemen her şeyi düşünür, önceden tasarlardı.
*Stalin, kendisi için “karşı konulamaz bir mantığa sahipti” demiştir.
*Stalin kendisini ilk gördüğünde fiziksel durumuyla ilgili biraz hayal kırıklığına uğramıştır. “Dağların kartalı” lakaplı Lenin kendisinden bile kısa boyludur (Stalin 1.64 boyundaydı) oysa yazılarından dolayı onu dev gibi biri olarak hayal etmiştir.
*15 yaşında boynundaki haçı fırlatıp atmıştır ki bu davranış, o yıllar için olağanüstü bir davranıştır.
*İlk sürgününe 1898 yılında yani 28 yaşındayken Sibirya’da yaşamıştır.
*Ava meraklıydı ama yaşamının son yıllarında hayvana acıyıp da vuramadığı olmuştur.
*”Anna Karanina”yı 100 kere falan okumuştur.
*Satrancı ve paten kaymayı çok severdi ancak bu ikisi çalışmasının önüne geçtiği için ikisini de hayatından çıkarmıştır.
*Daha sonra büyük bir ideolojik mücadele vereceği Phelanov’a aslında büyük bir hayranlık duyuyordu ve son ana kadar onunla birleşmeyi umdu. Umut kalmayınca kestirip attı.
*Müze gezmeyi sevmezdi.
*Londra’dayken sosyal demokratların takıldığı kiliselere gider, tartışmaları dinlerdi.
*Hayatında çok az tartışmada düşüncesini karşı tarafa kabul ettiremedi.
*Birisine makale yazdıracağı zaman o kişiyi adeta ideolojik bir ablukaya alıyordu ve o kişi makaleyi yazdığında sanki Lenin yazmış gibi oluyordu.
*Stalin’in ulusal sorun ile ilgili yazdığı makaleyi ilk başta onun yazdığına inanmadı.
*1902 yılında Sibirya’dan kaçan ve Londra’ya gelen Troçki’nin “bir şeyler öğrenmesi adına” Rusya’ya gitmesini istememiştir.
*Troçki için: Yalancı şampiyon, numaracını biri, sahte kaslı…
*Molotov’a “demir kıçlı” lakabını takmıştır.
*Stalin için Gorki’ye yazdığı bir mektupta: “buraya bir Gürcü geldi, olağanüstü yetenekleri var.”
*Bazen yurt dışındayken yazdığı makalenin yayınlanmadığı olurdu.
*Meşhur ikinci kongreden sonra birleşmenin gerçekleşeceğini düşünüyordu aslında.
*Bir keresinde bisikletle giderken tramvay kendisine çarptı ve ciddi bir tehlike yaşadı.
*Rusya’ya yazdığı bir mektup: “Bizde gençlikten budalaca, Oblomovvari, ancak dar kafalılara özgü biçimde korkuluyor.”
*”Materyalizm ve Ampiyokritisizm” adlı eserinde 200’den fazla felsefi yapıta referans verir. Felsefeye tam anlamıyla vakıftı.
*Geleceğin sanatı sinemadır!
*1909: İşçi sınıfının partisi heterojen unsurlardan oluşmalı.
*Stalin’in direkt olarak Lenin’in direktifiyle yaptığı Tiflis banka soygunundan gelen paralar, Bolşeviklerle Menşevikler arasında anlaşmazlıklar çıkınca Yediemin’e teslim ediliyor. Yediemin de Kautsky…
*Bir sohbette kendisine dana etinin fiyatı soruldu, bilemedi.
*Sosyalizm eşittir elektrifikasyon.
*Sosyalizmi bu bit öldürecek.
*Demir ülke kültürünün temelidir.
*Resim sanatını çok seviyordu.
*Alman Hofbrauhust birasını çok severdi.
*Sevgilisi İnes’den kendisine Beethoven’ın “sonata pathetique” çalmasını isterdi.
*1914 yılında kadınlar için “Robotnitsa” adlı popüler bir dergi çıkarılmasına onay verdi.
*1914 yılında sürgündeyken savaş için askere alınıyor ve kamptakiler kendisine “yaman adam” lakabını takıyorlar.
*Bu kamptan kurtulmak için araya Viyanalı bir milletvekili koyuluyor. Adam savaş bütçesine “evet” oyu vermiş bir kişidir.
*Stalin ve Troçki Lenin’i Kollontay ile basıyorlar.
*En uzlaşmaz olduğu dönem 1917 yıllarının başıdır.
*Ocak 1917: Biz yaşlılar belki de devrimi göremeyeceğiz.
*1917 Nisan’ında Rusya’ya giriş yapmak için Alman emperyalistleriyle masaya oturup, anlaşmıştır.
*Gardan indiğinde bir yüzbaşı gelip kendisine selam vermiştir.
*Kitleler önüne çıkınca onlara somut yanıtlar verilmelidir.
*1917 Temmuz günlerinde hakkında tutuklama kararı çıkartılınca teslim olmaya karar veriyor. Stalin kendisini ikna ediyor. Elleriyle onu traş ediyor, peruk buluyor ve Finlandiya’ya kaçırıyor.
*25 Ekim günü Stalin’e özel mesaj gönderiyor kendisinin yanına gelmesine dair. O gelmeyince yürüyerek Smolni enstitüsüne gidiyor. Yolda karşı devrimci bir bölük kendisini göz altına almaya kalkınca sarhoş taklidi yapıyor.
*26 Ekim’de yani devrimden bir gün sonra yıllardır yerin dibine soktuğu Sol SD’lerin programını kabul ediyor. Program açıkça Marksizmden sapmadır. Çünkü onlar köylüler arasında çok güçlüler.
*Devrimden birkaç sonra merdivenleri silen hizmetçiye soruyor: “Nasıl Sovyet iktidarı iyi değil mi?” hizmetçi “param geldikten sonra benim için önemi yok.”
*1918 yılında yolda eşiyle gezerken Komsomol birlikleri kendisini tanımıyor ve göz altına alıyor.
*Yine bir gün Molotov’la Zinovyev’in evine giderken otomobilin lastiği patlıyor ve köylüler Lenin’i tanımıyorlar.
*”Dönek Kautsky” kitabını şöyle bitirir: Alman Devrimi başladı. Artık bu kitabın sonsözünü yazmaya gerek kalmadı.
*Ülkede açlık varken bir keresinden kendisine helva sunan görevliyi fena halde haşlamıştı.
*Devrimden sonra parti kartları bastırıldı. 1 nolu üye Lenin, 2 nolu üye Stalin.
*Siyasi toplantılar dışında oldukça esprili biriydi.
*Sovyet iktidarı boyunca Lenin’in adı büyük bir otoriteye ve saygınlığa sahipti yine de fikir ayrılığı içinde bulunduğu Zinovyev, Kamanev ve Troçki’yi politbüroya almak zorundaydı.
*Devrim günlerinde sadece Stalin ve Troçki Lenin’den randevu almadan odasına girebilirlerdi.
*1921 yılında masraf oluyor gerekçesiyle Bolşoy Tiyatrosu’nun kapatılmasını önermiştir ama öneri reddedilmiştir.
*Lenin’in mumyalanmasına eşi Krupskaya karşı çıkmıştır ama MK kararıyla yapılmıştır bu çünkü o dönem buna ihtiyaç vardı.
*Molotov’a göre 1923 Şubat ayında Lenin o kadar kötü olur ki Stalin’den kendisine zehir bulmasını ister. O da kabul eder ama isteği yerine getirmez.
*Çektiği bir telgraf: Eğer dört saat içinde 30ar vagonluk iki konvoy halinde buğday göndermezseniz kurşuna dizileceksiniz.
*Hayatının son dönemlerinde felçli olduğu zaman evine gidip onu görmeye tek yetkili kişi Stalin’di.
*Lenin’in beynini incelemek üzere görevlendirilen enstitünün başında Bogdanov bulunuyordu. Yani 1909 yıllarında ideolojik mücadeleye girdiği Bolşevik önder.
*Troçki’yi Brest Litovsk imzalanmazsa istifa edip isyan çıkarmakla tehdit etmiştir.
*Kedisi vardı.
*Dünyadaki en büyük Lenin heykeli Tacikistan’da yer alır.
*En önemli özelliği gerçeklerin gözünün içerisine cesaretle bakabilmesiydi.

Etiketler: , , , , , ,